Ruch pasażersko-operacyjny w Gdańsku rośnie, dzięki czemu lotniskowa spółka odnotowała rekordowe przychody w 2024 roku. Historycznie wysoka wartość przychodów nie przełożyła się na odnotowanie rekordowego zysku – zarobek „na czysto” wyniósł prawie 21,4 mln złotych – gdyż port lotniczy im. Lecha Wałęsy utworzył rezerwę z tytułu Programu Rewitalizacji Akustycznej na rzecz okolicznych lotnisku mieszkańców, aby podnieść poziom izolacyjność akustycznej nieruchomości.
Gdański port lotniczy w 2024 roku zdołał obsłużyć rekordowe 6,7 mln pasażerów, o 14 proc. więcej niż w roku poprzednim, kiedy doliczono się niecałe 6 mln podróżnych. Lotnisko im. Lecha Wałęsy zrealizowało 57 tys. operacji lotniczych (pasażerskich i cargo), notując w tym segmencie wzrost o 15 proc. rok do roku. Zlokalizowany na Pomorzu port obsłużył prawie 12 tys. ton frachtu lotniczego, co stanowi wzrost o 2 proc. w stosunku do 2023 roku. Podczas ostatnich lat lotniczy ruch cargo w Gdańsku znakomicie funkcjonował, ale w ostatnich okresach zauważalny jest spadek wolumenu obsługiwanego cargo.
W ruchu regularnym praktycznie wszyscy operujący przewoźnicy zwiększyli ilości obsługiwanych pasażerów. Liderem był Wizz Air, który przewiózł 2,7 mln osób, co stanowiło 45 proc. całego ruchu regularnego. Będący na drugim miejscu Ryanair odnotował praktycznie ten sam poziom ruchu tj. 2,1 mln pasażerów (spadek o 0,2 proc.). Z tradycyjnych linii lotniczych najwięcej pasażerów obsłużyły PLL LOT – 290 tys. pasażerów oraz Lufthansa – 276 tys. podróżnych. Rynek przewozów czarterowych odnotował 49-proc. wzrost – Gdańsk odprawił w tym segmencie 640 tys. pasażerów.
Rosnące poziomy ruchów pasażerskiego i operacyjnego przełożyły się na wzrost przychodów, które osiągnęły rekordowe poziomy. Przychody ze sprzedaży netto wyniosły prawie 298,1 mln złotych, o ponad 54 mln złotych więcej niż w roku 2023, z czego najwięcej wygenerowała obsługa pasażerska, bo aż 125 mln złotych. O 21,1 proc. wzrosły koszty działalności operacyjnej, wynosząc prawie 242 mln złotych. Lotniskowa spółka wypracowała rekordowy zysk ze sprzedaży – 56 mln złotych, lecz utworzenie rezerw z tytułu Programu Rewitalizacji Akustycznej w ramach Obszaru Ograniczonego Użytkowania oznaczało uzyskanie ujemnego wyniku pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych.
Wartość utworzonych rezerw to blisko 20 mln złotych, wobec czego zyski operacyjne oraz brutto i netto są niższe niż w roku 2023. Zysk operacyjny gdańskiego portu lotniczego za rok 2024 to 40,1 mln złotych, podczas gdy zysk brutto zamknął się w kwocie 27,7 mln złotych. „Na czysto” lotnisko im. Lecha Wałęsy zarobiło 21,38 mln złotych. Odnotowany zysk będzie w całości przeznaczony na zasilenie kapitału zapasowego. Zysk netto za rok 2024 jest niższy od tego z
2023 (42,2 mln złotych) i
2022 (22,8 mln złotych).
Zarząd spółki przewiduje, że w 2025 roku obsłużone zostanie 7,3 mln pasażerów oraz prawie 10 tys. ton cargo. Liczba operacji lotniczych powinna przekroczyć 60 tys. Przychody ze sprzedaży mają osiągnąć rekordową wartość 329 mln zł, zaś koszty działalności operacyjnej zamkną się w kwocie 261 mln złotych. Prognoza zakłada osiągnięcie zysku ze sprzedaży w kwocie 68 mln złotych, co przełoży się na historycznie wysoki zysk netto – 52 mln złotych.